Windsurfing Cabo Verde 2012

Zo zápiskov polowindsurfera na Kapverdoch diel 2

Cesta - Streda 21.03. 2012

Ráno, Bratislava 5:40 sadám do auta, 6:00 nakladám Mc@rpa o 9:40 vchádzam do Go parkingu Praha. 9:50 nás vykladá shuttle bus Go parkingu na letisku, 10:40 sa čekneme, dáme kávičku, pivečko a 12:40 bzzzzzzzzzzz štart lietadla smer Cabo Verde Sal, tentokrát bez medzipristátia. 17:20 miestneho času (posun je +dve hodiny) sme v Espargos. Tomáš čaká aj s taxíkom a o 20 minút nás ubytuje v apartmánoch Leme Bedje, Santa Maria, Sal, Cabo Verde, 40 krokov od surfovej stanice Pezi Huber, kde máme zabookovaný matroš. Zároveň nás pozýva na večerné mecheche do českej stanice (česká, neskôr česko-slovenská stanica už je bohužiaľ dnes uzatvorená, časť materiálu a nového materiálu je uložená na prenájom v mojom apartmáne). Od poslednej návštevy pribudol bar, barmanka (Eliška, mhmhmhmh) a kuchár (Petr). Pivečko, Havana Club, beef so šťouchanými bramborami...... Zastavil sa aj Sorel, ktorého každý volá sorry........ a okolo 24:00 miestneho času šupho do postele. Dobrý začiatok, všetko išlo ako po masle. Pokiaľ chcete letenku z Prahy za najlepšiu cenu, ja som sa na ňu dostal cez ewind.cz, plnohodnotnú cestovnú kanceláriu, s ktorou podnes spolupracujem. Jedná sa o charter, lieta sa jeden x týždenne v stredu. Letenka (500)+ luxusný apartmán (180) ma vyjde zhruba na 700 €. Cena pre dvoch sa primerane znižuje o zdieľanie apartmánu, klesne na cca 550 € za týždeň. Ak si uvedomíme, že kilo vypitvanej ryby stojí na móle 5 €, vidíme, že sa jedná o nízkonákladovú dovolenku.

Matroš

Tentokrát máme materiál od Peziho Hubera. Willy je ostrý ako remeň. Chvíľami sa cítim nie ako klient, skôr ako beach assistant. No ale tých dusí oveľa viac. Presnosť, ráznosť a rýchlosť. Proste germán s veľkým "G". Matroš je Fanatic a North sails. Je ho dosť. Willy nenávidí piesok a mňa (nosím mu na nohách veeeeľa piesku). Stále zametá. Keď nezametá hľadí do ďalekohľadu. Keď si kúpim CocaColu uňho a nie u Josha Angula (windsurf stanica a plážová reštaurácia), časť piesku je odpustená ......
Pri mojom ďalšom pobyte už neváham a bookujem materiál u Tomáša v českej stanici (dnes tam v apartmáne mám vlastný materiál, ktorý rád zapožičiam).

Pohľad na windsurfovú stanicu a jej majiteľa /p

Rána

Rána sú ťažké. Hoši z českej stanice (najmä klienti) nahodili rýchle tempo. Ja, v podstate sviatočný vinár, musím piť všetko a dlho do noci. No a potom tie rána. A hneď po zobudení odrážať rotory helikobakterom, najlepšie rumom Zacapa, keď neny, dobrá je aj kvalitná whiskey. Vo Windsurferi som sa dočítal, že v Santa Marii je problém s raňajkami a všeobecne s prípravou jedla. Nie je! Pekáreň je kúsok od Josha Angula, portugalská a talošská predajňa je hneď vedľa v uličke. Minimarketov je v Santa Marii aspoň 100. Takže bežné raňajky - žemľa, prosciuto (pršut, jamón, ham, šumka),syr, vajce splašíme a urobíme do dvadsiatich minút. Ak je niekto príliš lenivý cukrární a coffee spotov je tu dosť a všade podávajú raňajky. Ja som si obľúbil kaviarničku hneď vedľa móla, sandwich omelet a kávička (Sical) sú tu perfektné raňajky. Na youtube som objavil sprievodcov po Santa Marii a Sal -e. Tu sú:

Windsurfing

Pre windsurfistu môjho typu (pán okolo 50) je tu hotový raj. Jazdím na Santa Marii k Ponta Leme - východná časť zátoky - hladká voda na štarte, smer vetra z pevniny a mysu, bočný vietor. Postupne, ako sa blížime k mysu, pribúdajú vlny. Na myse a za ním je to už wave windsurfing. Kto chce viac, má Ponta Pretu, Alibabu a iné wave spoty. Pri 86 kg jazdím podľa vetra menšie a väčšie dosky a niekedy aj veľké plachty. Moje dve najväčšie (8,5 a 9,2) tu netreba. Požičovne sú tu tri, Josh Angulo, Pezi Huber a Mistral. (Dnes mám v apartmáne celkom slušnú výbavu na požičanie). Sú dosť pohromade a bech asisstant-i fungujú vo všetkých bezchybne. Kto chce, môže si doviezť vlastný matroš a uskladniť ho v týchto požičovniach - (alebo v mojom apartmáne). Voziť materiál na rôzne spoty nie je problém. 4x4 pickup je tu najobĺúbenejší, často sa vyskytujúci formát. Niekedy ma potrápi vietor, nie je slabý, to ja som ťažký - môj záväzok - do nasledujúcej surfovačky sa musím dostať na 80 kg.

Pozri film s šikovným chlapčiskom (18) Dávidom Froněkom z Prahy. Bola to pre mňa ozaj big session. Ďalší film, Tomáš Kobes sťaby učiteľ ...

Čo večer

Chill@ut.com je zjavne mojím osudom. Popíjame tam večer (od 22:00, skôr to nemá zmysel), a potom vyrážame aj inde (Cabo Bar, Calema). Jedného večera sa dozvedáme, že vraj diskotéka Pirata je dnes zadarmo, lebo oslavuje neviemkoľké výročie. Duní tam hudba takej intenzity, že mi to skrúca vnútornosti, všelijaké kreatúry (bohužiaľ mužského pohlavia) sa predvádzajú v tanečných novotvaroch, a to ja sledovať nemusím, preto chcem ísť preč. Von ma však pustia až po zaplatení 10€. Fuckingbastards ...... že výročie ..... A to som nič nepil ..... Ako konateľ správcovskej organizácie sa zamýšľam, čo by bolo pri požiari. Záver: Pri tejto organizácii by všetci zhoreli ...... Moji priatelia tam zostali dlhšie, vraj môžem ľutovať, aké čokoládové krásky sa tam vyskytli.

Komu sa nepozdáva reštauračná, či hotelová strava (reštaurácií tu je aspoň 20, rôznych úrovní, hotelov tiež), ten nech si objedná apartmán s kuchyňou. Od sezóny 2016/2017 trebárs aj jeden z tých mojich: Oasis Palmeira alebo La Vela. Na móle si kúpiš tuniaka, doradu alebo inú rybu (už som uviedol, že za kilo dáš 5 €) a môžeš kuchtiť. V prípade tuniaka sa o nejaké veľké kuchtenie nejadná, lebo ho pripravíš ako tatarák alebo ako carpaccio (a to je natenko nakrájaný surový tuniak). Už som uviedol, že predajní je tu dosť - talianská, portugalská a pekáreň sú v dosahu 500 metrov. Ingrediencie (olivový olej, parmezán a koreniny) teda nie sú žiadnym problémom.

Čo sa dá vidieť a zažiť

Keď práve nefúka, stáva sa to na každom spote, hľadáme iné zážitky. Sal je aj surfingový spot. Pri vyslovení Ponta Preta spozornie každý surfer, windsurfer a kiter. Je to predovšetkým vawe spot. Sledovanie domácich borcov vo vlnách je vítaným zážitkom. Pozri film.

O filme: Robert, dnes surf asistent v Titika surf - kitesurf ma videl pobiehať po pláži s kamerou, tak mi povedal o big session, ktorú plánujú v Ponta Prete večer po šichte. Neváhal som, natočil som úvodné interview o pár hodín som skočil do taxíka a točil som a točil som a točil som. Že som sa pri tom vynikajúco zabával netreba hovoriť .... Vrelo odporúčam .....

Výlet do Sera Negra na štvorkolke je tak isto zážitkom, pieskové duny, lávový povrch cesty-necesty, stúpania, klasania, krásny naturálny autodróm. Ak si požičiaš auto 4x4 thrill je o to väščší. Shark Bay (Baia da Parda) je ďalšia atrakcia, plytká voda sa k večeru prehrieva, žraloky citrónové (nie sú také veľké aby boli pre ľudí nebezpečné) sa tu ohrievajú a keď sa brodíš zálivom, sú od teba pár metrov ďaleko, plávu okolo teba a môžeš ich obdivovať.
Sal sa volá salom možno kôli soli. Tá sa tu ťažila. Zvyšky solnej bane sú ďalšou atrakciou. Salinas pri Pedra de Lume je stará sopečná odsoľovačka. Kúpeš sa tam ako v Mŕtvom mori. Ak chceš špeciálnu soľ, tu je jej na tony. Zober fľaštičku, ušetríš.

Burracona a Blue Eye sú ďalšou atrakciou na jednom mieste. Burracona je miestom, kde príboj naráža do skál a voda strieka desiatky metrov vysoko sprevádzaná obrovským dunením. Medzi 12 a jednou sa oplatí pozrieť dolu do Blue Eye. Podmorský tunel presvetluje lagúnu. Pre potápača je zážitok ešte intenzívnejší. Plávajúc cez podmorský tunel sa dostáva do intenzívnej modrej .....

mapka Sal -u

obrázky:

Verde NoStress

videá:

Caboverde Adventure Club - video o jednom ukončenom projekte, ale miesta zostávajú...

Carneval a Calheta Funda

Calheta Funda

Surfing Funana featuring Robert and Rony

Kite Beach

windsurfing Pona do Leme

jazdenie vo vlnách Ponta do Leme

kitesurfing pláž Santa Maria

jazdenie kite a windsurf, vlny Canoa