Cuba Rum Route 2011

video Automobil Kuba 2011

video Cayo Rosario - Cienfuegos

Fotografie na Picasa

Zo zápiskov kapitána druhej lode

Prečo druhej? Lebo tam bola aj prvá (ale tretia už nie!).

Cuba Rum Route začala šnorchlovaním mochita, cubalibre a daiquiri v baroch hotela Brisas del Caribe na Varadere (Cuba). Komu nestačilo miešané, mohol piť čisté, napríklad vodku.

5.4. - 8.4. 2011

Tieto dni trávime v kvalitnom hoteli na Varadere, s jednodňovým výletom do Havany. Na Varadere pláž, mochito ..... V Havane - pevnosť El Morro, cigarová manufaktúra, múzeum rumu a obhlidka mesta aj s významným miestom - bar Floridita, Hemingwayov hangout, no nedajte si tam daiquiri ........ a k tomu tie americké fára z rokov päťdesiatych ........

lokálne kapely, sú všade pri turistoch - táto na odpočívadle pri diaľnici Varadero - Havana

test delovej hlavne, pevnosť El Morro nad Havanou, stráž zátoky

Havana, pohľad z pevnosti El Morro

Amerika na Námestí revolúcie, Havana

Na Kube povolili podnikanie - model za jeden CUC (asi 60 €centov)

Intermezzo

Plavbu na Kube sme plánovali dlhšie. Volili sme variant 6 dní hotel a 7 dní loď, kombináciu vhodnú aj pre nežnejšie polovičky. Lietadlo a hotel cez cestovku, lode cez naše kontakty s chartrovou firmou.

9.4.2011, sobota:

Ráno o šiestej opúšťame hotel - smer Cienfuegos. Okolo jedenástej dorazíme do mariny, počkáme na lode, ktoré okolo druhej preberieme. Dva katamarany Catana 47, Seneque a Catana 43, Pomme Cannelle. Blízko mariny nakupujeme lodné zásoby, zatiaľ na účet chartrovky. Nezdá sa to, ale čas plynie veľmi rýchlo a naloďovanie ukončujeme až podvečer. Potom potulky v okolí mariny, večerné popíjanie na palubách (rum) a prenocovanie na móle v marine.

Vľavo Seneque, vpravo Pomme Cannelle

10.4.2011, nedeľa

Admirál s dobrovoľníkmi nakúpi zeleninu a drobnosti, dovybavujememe papiere a môžeme vyplávať. Na Kube však treba plávať podľa vopred stanoveného a opečiatkovaného itineráru, teda: Cienfuegos - Cayo Guano del Este - Cayos de Dios - Cayo Largo - Cayo Rosario, dotyk s Cayo Cantiles a späť. Celkovo cca 200 NM. Pečiatka bum a môžeme vyraziť. Už v zátoke (Bahia de Jagua) mieria k Seneque rybári v člne s klietkami. Ponúkajú "cocks with antenas". Za pár CUCov máme 12 homárov , ktoré sa v metre predávajú za 27,48 €/ks.

Intermezzo 2: Miro P mal redakčnú pripomienku (ten chlapec si nedá pokoj), nejedná sa o homárov ale o langusty. Pátraním na internete som zistil dve veci: 1. na internete je s pomenovávaním kôrovcov obrovský bordel, 2. zas mal pravdu (klepetá!).

Pred zotmením dorazíme k Cayo Guano del Este s impozantným majákom. Prirazíme k Seneque, spoločne spracujeme langusty (varenie a grilovanie), pojeme, popijeme (rum), odrazíme sa od Seneque a poblíž zakotvíme na prespanie.
Pekný prvý deň, aj manželky sa správali statočne, napriek tomu, že sme sa plavili 10 hodín v zvlnenom Karibiku, na plné plachty, rýchlosťou cca 5 uzlov proti dnu, na 12 uzlový vietor ostro spredoboku. Ešteže to nebol pasát a vlny neboli vysoké.

Pohľad od ľavého kormidla Pomme Cannelle, pred nami Seneque

pohľad na takeláž Pomme Cannelle, kosatka by zaslúžila výmenu a hlavnú plachtu zrovna podfúklo. Žeby kormidelník?

Cayo Guano del Este - po západe slnka - podobnú fotečku nájdete aj na Google Earth

11.4.2011, pondelok

Po polnoci sa otáča vietor. Najprv fúkal rovnobežne s pobrežím ostrova a okolo tretej fúka priamo na ostrov. Kľud mi to vôbec nepridáva, ak by kotva nedržala, vzdialenosť od ostrova vyžaduje rýchlu reakciu. Podriemkávam teda, a stále kontrolujem polohu svoju, Seneque, ešte jednej lode a majáka. Kotva drží.
Brieždenie a východ slnka skončili veľmi dlhú noc, veľa som toho nenaspal, to je však osud kapitána.
Po raňajkách smerujeme cez ostrovy Cayos de Dios na Cayo Largo. Pri Cayo Sal máme kúpaciu prestávku. Po pár hodinách sme pri Cayo Largo. Marina (a prihlasovací bod) je na opačnej strane dlhého ostrova. Pobrežie je nádherné - jedna obrovská, piesková pláž. Kúsok pred marinou spravíme ďalšiu kúpaciu prestávku a obed.
V marine Cayo Largo sa opäť papieruje. Na loď sa dostaví 5 uniformovaných mužov s vysielačkami, jeden z nich spraví kontrolu lode (prehrabáva sa aj v skrinkách a poličkách), a ďalší podľa pasov kontroluje pasažierov - cítime závan komunizmu. Šéf prístavu (volajú ho Piri) nás pozýva na večeru do miestnej reštaurácie, rád by som videl jeho reakciu, ak by sme odmietli. Večera však bola skvelá ....
Ešte pred večerou sa porúčali čerpadlá na vodu.

Marina Cayo Largo

12.4.2011, utorok

Ráno navštívi našu loď Santiago - profesionálny kapitán lode Catlante 600 z rovnakej chartrovej firmy. Spolu analyzujeme problém čerpadiel (už sme nad ním predtým hĺbali s McArpom), záver je, že mi zoženie profíka cez elektriku. Ten prichádza okolo jedenástej a o 5 dvanásť sú čerpadlá funčné. Ponáhľam sa do kancelárie k Pirimu, že môžeme urobiť kontrolu odchodu z prístavu, ten ma však "poteší" informáciou, že beží dvojhodinová prestávka od 12-tej do 14-tej. A tak čakáme, dokupujeme zásoby (pivo a rum) a obzeráme okolie mariny. O pol tretej prišli, orazítkovali papiere, a mohli sme ísť.
Stratu štyroch hodín oproti Seneque (máme sa stretnúť v Canal Rosario, na druhom kotvisku) riešime dlhšou ale rýchlejšou cestou na hlbokej vode južne od reefu, ktorý sa ťahá pozdĺž medzi Cayom Largom a Cayom Rosariom. Severne je plytká voda s množstvom nástrah, a vzhľadom na to, že v plotri nemáme dostatočne podrobné mapy (Joel, miestny zástupca prenajímateľa sa vyhováral, že Kuba), nemôžeme sa tadiaľ rýchlo a bezpečne plaviť.
Pri západe slnka dorazíme na koniec ostrova Rosario, sme vo vizuálnom kontakte so Seneque. Do kanála vstupujeme spoločne. Mierime k rybárskej búde na ostrove Cayo Cantiles. Cestou k búde zastaví Seneque rybárska loďka. Beží transakcia, na jednej strane pivo, rum a volebné tričko poslanca mesta, na strane druhej cocks with antenas. Langusty sa váľajú po palube v desiatkach - hotový poklad. Grily budú bežať na plné obrátky.
Chcem zakotviť, zisťujem však, že elektronaviják kotvy nefunguje. Konštatujem, že elektroinštalácia Pomme Cannelle potrebuje hlbší refresh. Seneque nám poskytuje útočište, tá našťastie žiadne problémy nemá, prirážame k nej.
Grilujeme, grilujeme a grilujeme .......

Avocado s cock with antenas, v pozadí Cayo Cantiles

13.4.2011, streda

Okolo tretej v noci lode rozhúpe búrka, vystrelím ku kormidlu, nahadzujem ľavý, a potom pravý motor (ten naskakuje trochu horšie). Kapitán prvej lode McArp robí to isté (sme zviazaní dohromady). Použiteľných mám dvoch členov posádky (navigátor oslavoval perfektnú navigáciu, a ďalší pil len tak - Cuba rum route), inštruujem ich, nech pripravia laná na pravoboku na rýchle zhodenie. Prší a fúka od ostrova. Máme pol míle hladkej vody. Rýchlo nahadzujem búrkový odev, dážď ani vietor však nezosilnievajú, naopak, po desiatich minutách prestane pršať, a po chvíli aj fúkať. Zostávame priviazaní. Po polhodine je všetko kľudné.
Na raňajky znovu langusty ..... (ech, kurvaživot.....)

Sreda je deň kúpkania v zátokách ostrova Rosario. Posádka prvej lode chce aj ďalšiu noc stráviť na kotve, ja, vzhľadom na problémy s navijákom, volím návrat do Mariny Cayo Largo a vyriešenie veci. Sme na sever od reefu, v plytkej vode. Ideme pomaly. Keď hĺbkomer hlási 1,5 m skáčem do vody a pozerám si kormidlový list a skrutku (vzdialenosť od dna). Je to pár desiatok centimetrov, a keď stojím na dne, hladinu mám po krk. Ozaj je to ako navigovanie vo veľkom bazéne.
Pri cúvaní do kóje v marine je kľud, navigátor vystúpi vzadu na pravoboku na mólo a robí presne to, čo sme si dohodli. (Fendre sú aj vzadu na zrkadlách.) Manéver prebehne hladko, potichu.
Prichádza výbor piatich a zisťuje, že nás je osem a Shorty chýba. Žeby sme ho nechali na Floride alebo Yucatáne? Alebo vylodili niekde inde, na Kube? Playa Giron je neďaleko.
Je na prvej lodi. Výboru sa to však očividne nepáči. Na druhý deň mu to dajú pocítiť (bude mať "balls in his throat"?).
Daňou za použitie mariny je nielen 25 CUC (18€), ale aj nepovinne povinná večera so šedou eminenciou ostrova - Pirim. Je však skvelá.
Po večeri sedíme v bare, ktorý je priamo nad zátokou, časť podlahy je priehľadná a voda pod ňou osvetlená. Dá sa sledovať život. Ernesto sa vymieňa s navigátorom - dym z cigarety ide nesprávnym smerom, taška s kamerou padá do vody. Pláva, Ernesto ju vyťahuje a je pripravený skočiť do vody, ak by nedočiahol. A v tom, malý krokodíl naháňa ryby. Keby sme mali Ernesta vo vode, mohol byť súboj. Na férovku, Ernesto nebol ozbrojený.....

Intermezzo 3

Na Kube sa vraj ťažko kupuje chleba. Je to nedostatková ekonomika. Každý člen posádky dostáva kilo múky na transfer už v Bratislave.
V posádke máme spolumajiteľa pekárne, ten najprv odpozoroval technologický postup od navigátorovej manželky, potom si z obalu prečítal recepty a miesil a hladil a piekol a piekol..... Na jednej strane dobré, mali sme špičkový a čerstvý chlieb, na druhej strane, opäť sa potvrdilo, že kuchyňa pohlcuje námorníkov. Na navigáciu sme boli dlhodobo k dispozícii len dvaja, kapitán a navigátor.....(No a k tomu tie exkluzívne kubánske cigary, ktoré tak dlho dymia)..... Hlavnú plachtu však vyťahoval pekár.

fotograf vo vlnách Karibiku

14. 4. 2011, štvrtok

O ôsmej ráno začínam riešiť problém kotvového navijáka, oprava je síce rýchla (obstarožná elktroinštalácia potrebuje veľmi hlboký refresh), ale s čakaním na opravára zaberie dve hodiny. Medzičasom dorazí aj partnerská loď. Vybavíme kubánske formality, výbor piatich a ideme sa pokúpkať k reefu. Po spustení reťaze strácam v hĺbke dvoch metrov kotvu - žiadne trhnutie, nič - zjavne sa vyskrutkovala skrutka na vidlici, na konci reťaze. Už začinam mať týchto problémov plné zuby. Navigátor stlačí tlačítko MOB, pozíciu kotvy máme celkom presne (mám proti dnu nulovú rýchlosť) a budem vedieť Joelovi povedať, kde kotva je.
Prirazíme k prvej lodi, niektorí členovia jej posádky naskáču do vody a dvaja z nich šnorchlujú v okolí miesta straty. Kotvu našli! Spúšťam čln, musím ho dofúknuť, lebo je deravý, naštartujem motor, presuniem sa k miestu nálezu a v tom motor skape. Zisťujem, že hadička prívodu paliva do motora je zvetralá a dodáva benzín na moju ruku a nie do motora. V dvojici veslujeme a zároveň nás ťahajú chlapi s plutvami. Kotvu nahadzujeme na reťaz za pomoci skrutky z náhradnej kotvy, tá je však o niečo dlhšia, a preto kotvu už nebudeme používať. Celá loď potrebuje hlbší refresh!
Môžeme sa venovať tomu, kôli čomu sme k reefu prišli - kúpkaniu.
Okolo tretej poobede vyrážame na spiatočnú cestu do Cienfuegos. Tesne pred západom slnka zakotvíme (presnejšie povedané priviažeme sa k zakotvenej partnerskej lodi) pri Cayos de Dios a prenocujeme.

15. 4. 2011, piatok

Okolo druhej ráno sa mení vietor a tlačí nás na ostrovy. Sedím v plnej pohotovosti, jedna kotva na dva katamarany nie je ideál. Do štvrtej posediačky - poležiačky prebdiem, o štvrtej nakopávame motory a smerujeme na Cienfuegos. Pretláčame sa proti vlnám, nepravidelné húpanie nerobí časti podádky dobre. Pri východe slnka vyťahujeme plachty a po desiatich hodinách plavby pristávame v domovskej marine.

16. 4. 2011, sobota

Odovzdavame loď. Všetky nedostatky si Joel starostlivo poznačil a ako bonus nam dal spotrebovanú naftu zadarmo.
Ja sa teším, nikto sa na lodi nezranil, nič sme nepoškodili a napriek dvom dlhým plavbám, nežnejšie polovičky nereptali. Za šesť dní sme naplávali 210 NM, len toho vetra mohlo byť viacej a silnejšieho.
Zažili sme dve dovolenky v jednej (hotel a loď), dobrá kombinácia, treba zažiť.
Večer už sedíme v lietadle na ceste domov a v nedeľu kosím trávu .........

Namiesto záveru

Dlhá verzia filmu Cuba Rum Route 2011 už je hotová (Blue Ray, Full HD), pracujem na kratšej ..... Teším sa na fotky od priateľov - nechávam im priestor na tomto webe ......

Miloš Ceconík

Che, hrdina Kuby a cibuľa na prídel

Jose Cueto Castelar

Admirál McArp

Avocado

Miro P
Áno to je ten, čo si dovoľuje redakčné pripomienky!!!!!!!!!!

Na tejto plavbe navigátor

Cpt.Čeče (španielsky - El Capitano Checho)